Mi a bankkártya…
A bankkártya nem más, mint egy szabványos (cc. 8,5 x 5,5 cm) méretű információ-hordozó plasztik lap, amelyet a kibocsátó pénzügyi szervezet ad a kártyabirtokos számára. A bankkártyával fizethetünk vagy készpénzt vehetünk fel, a banki nyitvatartási időn túl is. A bankkártya általában bankszámlához kapcsolódik, használatának fedezetéül pedig a számlán lévő pénzösszeg vagy a számlához kapcsolódó hitelkeret szolgál ezért, ha a számlán lévő pénz elfogyott vagy a hitelkeret kimerült, nem lehet a kártyával fizetni.
A bankkártya a kibocsátó bank tulajdonát képezi, a használatára jogosult pedig a bankkártya birtokosa.
Bankkártyával történő visszaélések a boltok pénztáránál
A bankkártyával (elektronikus fizetőeszközzel) a vásárlás ellentételezése a kiskereskedelmi üzletekben vásárlók számára is lényegesen kényelmesebb, mint a hagyományos készpénz használattal történő fizetés.
Ez a fizetési mód azonban nem zárja ki a visszaélés lehetőségét azoknál az online pénztárgépeknél, amelyek nincsenek autorizációs összeköttetésben a banki terminállal, vagyis a pénztárgép kezelője hitelesíti a fizetés megtörténtét, így lehetősége nyílik visszaélésre.
A bankkártyás fizetés terminálon keresztül az alábbi séma szerint történik:
A bankkártya (scheme) POS terminálon keresztül használatkor-pypass, PIN kódhoz kötött limittel, mágnescsík/chip lehúzásával elindítja a fizetést, kezdeményezi a párbeszédet. Azonosítást követően a fedezet ellenőrzése után a kifizető bank jóváhagyó engedélyt ad, majd válasszal él a terminál felé. Fedezethiány esetén is válasszal él, igazolva a kezdeményezés megtörténtét.
Néhány (jellemző) példa a bankkártya használatához kötődő visszaélésekből, megtörtént esetből:
- Kis értékű bankkártyás fizetés + nagy mennyiségű ellentételezés nélküli áru.
A pénztári dolgozó az árucikkek vonalkódról történőblokkolását csak imitálta, a nagy mennyiségű árucikkeknek pusztán csak töredékét rögzítette nyugtázással. A tranzakció végeztével a rögzített csekély összeget hívta le a vásárló bankkártyájáról. A blokkolási folyamat tételes követése nélkül nem felismerhető a visszaélés, hiszen fizetéskor két példányos terminál visszaigazolást ad ki a gép. Fedezet nélküli bankkártyával történő “fizetés”.
- A pénztáros elvégezte a tételes blokkolást / átvette a bankkártyát, melyről a banki visszaigazolás fedezethiány jelentést adott.
A vásárló a ki nem fizetett árut elvitte, a dolgozó a tételeket sztornózta. Készpénzes fizetés bankkártyásként történő rögzítése.
- A dolgozó (kis üzlet egy pénztárgéppel), a készpénzes fizetések egy részét bankkártyásként rögzítette, kihasználva azt, hogy záráskor nem történt
Az így felszabadult készpénzt eltulajdonította. Ez bevételkiesést eredményezett az időszakos, havi elszámolásnál a pénztárgép rendszere által rögzített, valótlan bankkártyás fizetéseket nem fedezték a beérkezett átutalások. Többlet összeg lehívása + fizetőeszköz csere.
- A vásárló a tranzakció végén bankkártyával egyenlítette ki a vásárlást, a dolgozó manuális bevitellel nem a végösszegnek megfelelő összeget vitte be, ezzel megkárosítva a vásárlót.
Később a vegyes fizetőeszköz, műszak vége előtti elszámolását megelőzően fizetőeszköz cserét hajtott végre, a felszabaduló összeget eltulajdonította.
- A dolgozó a bankkártya (a bankkártya adatainak birtokában) a vásárló bankkártyájával úgy tesz szert anyagi haszonra, hogy azzal vásárlásokat hajt végre (pl. internet). A vásárlás során a bankkártya adatait (bankkártyaszám, biztonsági kód) használja fel adatrögzítéssel.
https://index.hu/belfold/2018/01/11/a_vevok_bankkartyaival_vasarolt_a_belvarosi_penztarosno/
A fenti példák mindegyike veszteséget (anyagi és erkölcsi) okoz a kereskedelmi vállalkozásnak.
A megelőzés érdekében a komplexitás jegyében érdemes olyan megoldást / szolgáltatást választani, amely az esetleges veszteségek okainak megelőzésében, felderítésében és az elkövető személyének megállapításában segíti vállalkozásának tevékenységét.